You Ess And Ej

Det har gått på en ungefär 1 och ett halvt år sen jag var i Amerika. Efter hela 7(!) år utmolands gjorde familjen en dunder resa till inget annat land än USA. De senaste dagarna har jag sett på all film vi filmande under hela resan. Jag var 15 år och rätt så...ja vad ska man säga....löjlig. Inte fjortis utan bara rent av knäpp (det kanske fortfarande sitter i lite höhö). Vi började med New York så klart. Har aldrig sett nått så mäktigt innan. Det var 45 grader varmt och med alla scyscrapers tog det mycket på hjärnan. Not to mention the jetlag. Det var rätt svårt att njuta av denna stan just på grund av att så mycket hände och om man har lite klostrofobi kan det bli för mycket. Det var väldigt kvavt och instängt. Svårt att andras var det för näsan höll på att bränna sönder av värmen. Det fanns som vanligt en massa Japaner som sprang runt överallt och skulle fotta. Rätt gulligt. Det är mest nu när jag ser tillbaka på det hur häftig staden verkligen var. Vill jättegärna tillbaka dit snart. Allt det stor som man kan tänka sig göra i NYC gjorde vi. Helt fantastiskt!

                                                                                                Times Square

                                                                                            Fullt med reklam

                                                                                              I Central Park

                                                                                       Inne på Hard Rock Café

                                                                              Utsikt från Empire State Building

Efteråt blev det San Fransisco vilket var i stort sett min höjdpunkt. Älskar S.F.! Det var tyvärr svinkallt (även fast det var i augusti) och med yttligare 3 timmar bakåt så hände det ibland att man somnade runt fyra på eftermiddagen (1 på natten svensk tid) och vaknade runt 3 på natten. Det var rena helvetet kan jag medge. Fast hur ofta är man i S.F. egentligen? Det var bara att bita ihop och göra det bästa av den tid man var där. Alcatraz Fängelse är deras huvudattraktion. Den ön är inte att leka med. Inne på Alcatraz så fick man hörlurar och en sån kasettspelare och så fick man gå runt där och se hela fängelset. Inside out. Helt otroligt. Går inte att beskriva känslan man får. Lumbard Street är också väldigt känd. Världens mest krångligaste väg. Inte så värst intressant utan mest bara kul att åka ner för. I denna stad hyrde vi bil och bilade ner längst Kalifornias kust. Ännu en gång går det inte att beskriva den känslan. Man åker längst vattnet och upp och ner för klippor. Rena berg och dalbana var det. Övernattade i San Simnon och besökte Hearst Castle. Inte många vet vad det är och det visste inte jag iheller när jag kom dit. BUT DAMN! Detta slott är större än störst. Det är som en by. Man tror att alla Beverly Hills Mansions är stora men de är som små sandkorn om man genomför det med Hearst Castle. Tog några timmar innan man hade sett allt. Sen bar det av till Santa Barbara. Kärlek till den lilla stan. Man kan beskriva den med ett ord och det är 'sött'. Behövs inte skriva mer om det. Vill bo där.

                                                                                                      Alcatraz

                                                                                      Utsikt över S.F. från Alcatraz


Fredrik låste in mig i en av cellerna...                                                   SÖT!

                                                                                          Lombard Street

                                                                                                Kalifornakusten

                                                                            Huvudingången av Hearst's Castle

                                                                                                          Malibu

Sen körde vi till LA. WOHOO! Tänkte jag då. Äntligen ska jag besöka den stad där alla kändisar bor. Hade mycket höga förväntningar. Det ändrades snabbt. Jäkla råtthål! Visst det finns vissa platser som är jättefina och intressanta men i själva helheten så var det en fruktansvärd stad. Usch. Walk of Fame , Kodak Theatre och Universal Studios var det som var roligast men LA. Annars var det botten. Rekommenderar er att INTE åka dit. Ni kommer bli så besvikna. Vi stack till San Diego's Seaworld en dag för att komma bort från LA. Det var HÄFTIGT! Fast ändå inte så bra som man hade trott. Tycker att Amerika är riktigt överskattat så som alla pratar om det. Der är egentligen inte så facinerande. Eller jo till skillnad från Sverige är det det men inte så facinerande som alla säger. Eller nej så kan jag inte säga. Det är ett facinerande land med hur mycket otroliga ställen som helst eftersom det är så stort MEN det är inte så fantastiskt som alla tycker om man gemför hela landet med andra länder. Fattar ni? Jag vet inte ens om jag fattar själv. Skit i allt jag precis sa.




"I'm mister american dream since I was...You want a piece of me?!"


Waterworld skit


Seaworld


Delfinshowen



Med denna bild avslutar jag detta inlägg som nog var rätt onödigt men detta är ett mer konkret sätt för mig att minnas denna underbara resa sommar 07!

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh! USA <3 jag vill dit!!!

2009-03-18 @ 17:57:17
URL: http://emmarr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0